Gustav viser hva han kan

Sist fortalte jeg jeg litt om hva jeg kan og hva vi skal trene på fremover selv om jeg egentlig ikke vet hva det er men det vet jo Sjefen….forhåpentligvis. Tidvis virker det som om han har kontroll ihvertfall.

Her ser dere oss i aksjon når vi trener lydighet, eller ulydighet som Sjefen kaller det. Noen vil kanskje si at lydighet er nøkkelen til suksess mens andre mener at det er roten til alt vondt. Sjefen har et veldig balansert forhold til lydighet, eller kanskje heller en veldig fornuftig holdning til det. Sjefen mener at ordet lydighet er et dårlig begrep og bruker heller kontroll/lederskap. Nøkkelen til god kontroll/godt lederskap er at det skal være gøy og positivt på samme tid. Jeg er med andre ord trent sånn at ved å følge Sjefens bevegelsesmønster så vanker det både godbiter, kong, ros og andre goder. I starten vanket det bare positiv feedback mens ettervært så ble det stilt    krav til meg. Ikke mye men litt så jeg forsto at dette må vi gjøre akkurat nå og på den måten og hvis jeg gjør det så blir det veldig positivt. Og jeg er lur så jeg velger minste motstands vei og tenker at dette gjør jeg for det er gøy og fører frem til noe gøyere! Nå har vi begynt å trene i litt forskjellig miljø med fokus på korridorer og rom og litt taktisk bevegelsesmønster. Jeg tror Sjefen planlegger at jeg skal bli like flink innendørs som de forsvarshundene jeg fortalte om og det er jo tøft!!

Så øver vi på passiv markering. Her er jo målet å finne bevisgjenstander noen har kastet fra seg i den tro at det var lurt, noe det ikke var da det jo er lett for en hund å finne sånt noe bare ved hjelp av litt enkel snutebruk. Så feil kan man ta. Når beviset er funnet så må jeg jo si i fra til Sjefen og det skal jeg gjøre ved å frysmarkere. Dvs å bli stående helt stille med snuta sånn ca veldig nærme gjenstanden men ikke for nærme. Nå har vi kommet omtrent dit at Sjefen gjemmer en kong i en steinrøys, jeg leter og finner og fryser og Sjefen klikker og belønner med en annen kong. Dette høres jo lett ut og det er det men ikke for Sjefen for han har bare hatt apporterende hunder før så jeg er liksom prøvekaninen hans jeg da. Men Sjefen er lur for han spør et par av narkhundførerne på jobb om råd så det her går fint😊

Og så trener vi tidvis på noe jeg er god til fra naturens side nemlig på bjeffing. Etterhvert skal jeg ut i skogen for å finne folk som har gått seg bort. Det er jo faktisk det viktigste jeg kommer til å gjøre så da må jeg være flink til å si i fra til Sjefen om jeg har funnet noe. Det gjør jeg rett og slett ved å stanse opp på avstand til funnet for så å begynne å bjeffe. Det å stanse opp er litt vanskelig for jeg liker å hoppe opp på folk når jeg hilser men det er ikke greit….ihverfall ikke i denne øvelsen. Filmen viser at jeg klarer å være stille, Sjefen gir kommandoen og slipper meg løs, jeg løper bort til Ninja som for anledningen har lånt Sjefens flotte anorakk, stanser med litt hjelp av en langline og setter igang å bjeffe. Og så kommer belønningen i form av en kong og alle er veldig fornøyde med det jeg har prestert selv om det ikke var veldig vanskelig. Eller det å stoppe er vanskelig mens resten er lett!!

Neste uke så skal vi på treningssamling med overnatting og greier og da skal Sjefen få laget noen kule filmklipp av noen kontante innhopp under bitt trening som vi også driver med. Vi har akkurat begynt å bite litt i arm og det er dødstøfft!! Tror Sjefen skal fortelle litt om samlingen. Inntil da så ha en fin uke alle sammen😊

Snakkas…..

3 kommentarer om “Gustav viser hva han kan

Legg igjen en kommentar

